lørdag 15. september 2012

IKT i skolen

Når jeg har vært i praksis i skolene i bodø, så har jeg registrert at det ikke er pc tilgjengelig i klasserommet, eller at det er noen få pcer på deling i klasserommet. Hvordan skal hver enkelt elev få ivaretatt behovet om å tilegne seg ferdigheter innen digitale verktøy når mangelen på pc-utstyr er stort?

"Å kunne bruke digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet i skolen. Det er viktig at skolen har så mye utstyr og kompetanse, slik at elevene får innfridd kompetansemålet om å beherske IKT, sier Hatlevik." Her kan du lese artikkelen.

5 kommentarer:

  1. Da jeg jobbet på Saltvern ungdomsskole på 90-tallet, var det to pcer på hele skolen. Den ene var til bruk for administrasjonen, den andre sto på biblioteket. Jeg tok med meg tre og tre elever når vi skulle lære oss å bruke regneark på "vidunderet". Det fungerte greit ut fra forutsetningene.

    SvarSlett
  2. Jobber som lærervikar og har selvsagt også vært i praksis og erfart at det er utrolig store forskjeller på hvor mye skoler investerer i digitale verktøy som PC og Smartboard. Jeg undres på om det kan ha noe å si hvor mye kunnskap lærerne føler de har selv innenfor området. Hvis skolen har flere lærere som er engasjerte innenfor bruken av digitale verktøy vil det kanskje være lettere å investere i det, enn hvis alle lærerne er "fornøyde" med de vanlige tavlene og ikke ser verdien av PC-traller og diverse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fant en artikkel om det her:

      http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10078901

      Slett
    2. Tror også det har mye å si at lærerne "forlanger" utstyr.

      Slett
    3. Bra Caroline - at du kommer med link til en relevant artikkel som kommenterer Monitor 2011 (skolenorges IKT-tilstand).

      Slett